Vidner til en totalløsning

SAMLINGERNE, Statens Museum for Kunst

Lars Nørgårds tegninger er skæve og uforståelige og underholdende. Ikke mindst det sidste kompenserer for deres indbyggede mærkværdigheder, som ikke er særligt dybsindige.

I al deres enkelhed vender de den rationelle verden på vrangen, som når han præsenterer beskueren for en tegning af en dør, en brevsprække med tænder, en arm og en boksehandske – det hele forbundet organisk med hinanden.

119 tegninger
På samme absurde måde fortsætter det uendeligt i billede efter billede i Kobberstiksamlingens værk, kaldet 119 tegninger efter nummeret på et hotelværelse ved Det Røde Hav, hvor Lars Nørgård bor en måned om året. Hver morgen mellem 6 og 7 producerer han et stort antal tegninger i ét hug, hvoraf de bedste er samlet i ovennævnte værk – et univers af alskens tænkelige og utænkelige figursammenstød, der synes at have deres egen bagvendte logik i et endeløst spil af meningsløsheder.